آموزش و پرورش و گفتمان خصوصیسازی/ متن کامل
آموزش و پرورش و گفتمان خصوصیسازی
صالح اولاد دمشقیه، سایرا رفیعی
خصوصیسازی یکی داغترین بحثهای آموزش و پرورش است. در حال حاضر در حدود ۱۰ درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی، نمونه دولتی و تیزهوشان در حال تحصیلند که ویژگی اصلی آنها دریافت شهریه است . خصوصیسازی بارها بهعنوان راه حل مشکلات آموزش و پرورش از سوی مقامات مختلف مطرح شده است.
اجاره مدارس به معلمان، هیات امنایی کردن مدارس تحت عنوان جلب مشارکت والدین در اداره مدارس، کوپنی کردن آموزش و پرورش، گسترش ۹۶ درصدی مدارس تیزهوشان و تبدیل گسترده مدارس دولتی به نمونه دولتی بهویژه از سال 87 که عمدتا ثبت نام در آنها صرفا با پرداخت شهریه ممکن است و درنهایت واگذاری مدرسهها به بخش خصوصی از جمله راهکارهایی بودهاند که در طی سالهای گذشته از سوی دولتها مطرح شدهاند. برخی از این راهکارها اجرا شده و برخی دیگر بهسبب واکنشها به تصویب مجلس نرسیدهاند. در نهایت بهرغم وجود چنین ارادهای برای توسعه خصوصیسازی، مخالفتهای جدی و نیز وجود موانع عملی تحقق این اراده را با مشکل مواجه کرده است و همانطور که گفته شد، مدارس خاص فقط 10 درصد دانشآموزان را پوشش میدهند.
باید پرسید خصوصیسازی در پاسخ به چه مشکلاتی طرح میشود؟ نظام مدیریتی و اجرایی کشور مهمترین مسائل نظام آموزش و پرورش را چگونه صورتبندی میکند؟ مسئلهای که مجموعه این راهکارها برای حل آن تهیه شدهاند چیست؟
پرسه هایی بهنگام و نابهنگام در اندیشه و فرهنگ